Design Thinking چیست و چگونه نوآوری ایجاد می کند؟

فکر کردن به نظر می رسد یکی از مواردی است که باید به طور طبیعی برای طراحان بیاید. در حقیقت ، همه چیز در مورد این است که چگونه طراحی ، یا به طور خاص نوآوری ، به طور طبیعی به وجود نمی آید. این نیاز به یک استراتژی دقیق ، تعهد به کمک به مردم و یک ذهنیت جامع دارد.

برای بدست آوردن نتایجی که مفید باشد ، طراحان و مشتریانشان باید سهام خود را در آنچه می توانند کنترل کنند قرار دهند – برخلاف استعداد طراح یا خوش سلیقه – و رویکردشان در نحوه تفکر درباره طراحی چیزی است که می توانند کنترل کنند. در این مقاله ، ما به بررسی چگونگی طراحی تفکر و نحوه استفاده از آن در پروژه های خود خواهیم پرداخت. و قبل از اینکه بدانید ، بدون اینکه حتی به آن فکر کنید ، از Design Thinking استفاده خواهید کرد.

تفکر طراحی به چه معناست؟


تفکر طراحی ، که گاهی اوقات به عنوان طراحی انسان محور شناخته می شود ، هم یک فلسفه و هم یک رویکرد استراتژیک است: این روشی است که می تواند طراحی را به عنوان راه حل مشکلات خاص انسانی و یک فرایند مشخص برای نوآوری خلاق ، طراحی کند.

روند تفکر و حل یک مسئله
تصویری از روند حل مسئله. توسط fritzR
در عین حال ، Design Thinking به معنای واقعی کلمه یک چارچوب ذهنی است و محکم کردن آن با یک تعریف واحد از بسیاری جهات هدف آن را شکست می دهد. نکته اصلی این است که نگرانی در مورد اینکه چگونه طراحی عملاً زندگی مشتری را در هر مرحله از مراحل طراحی بهبود می بخشد ، یک تفکر اساسی در طراحی است. به طور خلاصه ، Design Thinking در واقع به معنای تفکر مانند مشتری است.

این اصطلاح توسط IDEO و مدیر عامل آن تیم براون رواج یافت ، اگرچه آنها اصرار دارند که این مفهوم از هر شخص یا آژانس بزرگتر است. به همین ترتیب ، فقط به طراحی محدود نمی شود بلکه می تواند در انواع صنایع و حتی برای اهداف زندگی شخصی قابل استفاده باشد. آنچه مهم است این است که شما از Design تفکر برای ایجاد راه حل در هر کجا که لازم باشد استفاده کنید.

هدف از طراحی تفکر

برای نوآوری
نوآوری هدف اصلی تفکر طراحی است. ایده این است که نوآوری از زیبایی شناسی یا پیشرفت عمومی فناوری ناشی نمی شود: نوآوری واقعی باید به یک هدف برسد و خلا a را پر کند ، حتی یک موردی که کاربر از آن آگاه نبوده است. به جای اینکه نوآوری را به عوامل ذهنی مانند خوش شانسی یا خوش سلیقگی بسپاریم ، Design Thinking ابزار قابل اندازه گیری برای دستیابی به آن را فراهم می کند.

تصویر آواتارهای مختلف کاربر
توسط نانداتاما
برای تمرکز بر روی کاربر
گرچه ممکن است یک رویکرد انسان محور بدیهی به نظر برسد – اما نکته اصلی یک طرح این است که مردم از آن استفاده کنند – اما اغلب پیش فرض ها و تجارب گذشته خود برای طراحان آسان است. آنها البته فقط خود انسان ها هستند.

Design Thinking صرفاً راهنمایی برای نگه داشتن کاربر نهایی در قلب روند طراحی است ، درست در جایی که متعلق به آن است.

برای حل مشکلات
تفکر طراحی بر ارائه راه حل برای مشکلات خاص متمرکز است. این مستلزم درک عمیقی از مشکلات و علل آنها است و از برخی جهات حتی فراتر از توصیف خود مشتری درباره نقاط درد او است. تفکر طراحی در عوض مشاهده روشن و تحلیل انتقادی مسئله و چگونگی طراحی می تواند به عنوان راه حل عمل کند.

برای ساده سازی تولید
مانند بسیاری از فرآیندهای استاندارد برای تولید ، طراحی تفکر نیز از طریق دستورالعمل های روشن و متمرکز سرعت را افزایش می دهد. به طراحان مراحل پیگیری و راههای ارزیابی موفقیت را می دهد. این به نوبه خود “سریع شکست” و تکرار را برای طراحان بسیار آسان تر می کند.

پنج مرحله از فرآیند تفکر طراحی


روند تفکر طراحی ، مجموعه ای قابل اعتماد از مراحل را برای طراحان فراهم می کند تا در طول پروژه خود دنبال کنند. در عین حال ، از آنجا که طراحی تفکر یک ذهنیت است ، مفید است که به این موارد کمتر به عنوان دستورالعمل و بیشتر به عنوان یک رهنمود شل فکر کنید. برای اجرای هر مرحله یک روش صحیح وجود ندارد و در صورت لزوم مراحل را می توان خارج از نظم تکرار یا تکمیل کرد.

1. همدردی کنید
طراحی انسان محور به توانایی طراح در مشاهده و درک مشتری بستگی دارد. در حالی که تحقیقات درباره مخاطبان هدف معمولاً در خانه چرخ های متخصصان بازاریابی انجام می شود ، طراحان میانجی بین مشتریان و شکایات آنها هستند. بدون داشتن بینشی از هر یک ، یک طراح در تاریکی کار خواهد کرد.

تصویرگری از دو کودک که دست یکدیگر را گرفته اند

توسط TP Art
بنابراین چگونه یک طراح این بینش را پیدا می کند؟ در حالی که تحقیقات بازار توانایی تهیه اطلاعات اولیه جمعیتی را دارد ، طراحان باید مشتریان را در تنظیمات زنده مانند آزمایشات کاربر ضبط شده و آزمایش A / B مشاهده کنند. بهتر از این ، آزمایش صریح کاربر ، که در آن کاربر از مشاهده آنها آگاه نیست ، می تواند صادقانه ترین نتایج را به همراه داشته باشد.

پس از مشاهده باید همدلی به وجود آید که در آن طراح از احساسات برای تفسیر و درک آنچه می بیند استفاده می کند. کلید همدلی عدم تعصب است – طراح باید تلاش کند تا هنگام مشاهده مشتری ، مفروضات پیش بینی شده خود را کنار بگذارد. زمینه می تواند در اینجا برای درک چگونگی ورود مشکلات در زندگی روزمره یک شخص مفید باشد ، و طراحان UX اغلب از شخصیت های کاربر استفاده می کنند تا مشتریان را به عنوان افراد واقعی خارج از رابطه آنها با محصول شناسایی کنند.

2. تعریف کنید
برای اینکه هوم باشم

با محوریت ، تفکر طراحی باید هدف حل مشکلات واقعی برای افراد واقعی باشد. این بدان معناست که ابتدا یک مسئله باید به صورت صحیح و مختصر تعریف شود. این یک هدف ملموس برای هدف گذاری و ابزاری برای ارزیابی موفقیت و شکست است.

طراحی لوگو یک کارآگاه جغد

توسط lemahijo
اما تعریف یک مسئله به خودی خود می تواند یک مشکل باشد. موانعی که کاربران با آن روبرو هستند غالباً پیچیده بوده و شامل سایر موارد مماس است که به طور همزمان اتفاق می افتند – به عبارت دیگر علائم یک مشکل بزرگتر است. طراحان برای کشف دلایل اساسی باید فراتر از این علائم باشند.

یکی از تکنیک های اصلی برای انجام این کار ، پنج دلیل است که در آن شما یک مسئله را مطرح می کنید و سوال “چرا؟” را تکرار می کنید. چندین بار برای رسیدن به اصل آنچه اشتباه رخ داده است.

یک بیان مسئله مانع بین واقعیت فعلی و آینده ایده آل را مشخص می کند. علاوه بر اینکه دقیق و توصیفی است ، بیان مسئله باید قابل اجرا باشد. این بدان معناست که تقصیر نباید در عواملی باشد که خارج از کنترل طراح هستند ، مثلاً ساعت کافی در روز وجود ندارد. در عین حال ، طراحان باید از تعصب راه حل اجتناب کنند. شروع تولید ایده در مورد چگونگی حل مسئله در این مرحله وسوسه انگیز است ، اما راه حل های زودرس می توانند درک مسئله را در خالص ترین شکل آن کم رنگ کنند.

3. ایده پردازی کنید
ایده مرحله ای است که در آن شما و / یا تیم خود راه حل هایی برای بیان مسئله ایجاد می کنید. شما باید وقت بگذارید تا به جای این که با اولین ایده خود که معمولاً غیرتصورانه است ، پیش بروید ، تا آنجا که می توانید بیشتر فرصت پیدا کنید. همچنین مهم است که شما هر ایده را مستند کنید ، حتی ایده هایی را که مطمئن هستید بعید به نظر می رسند کار کنند.

 

طراحی لوگو یک شخصیت قورباغه ای که روی یک چهارپایه فکر می کند

توسط احسان مهرانوری
چندین روش برای ایده پردازی وجود دارد. چند مورد معروف شامل طوفان فکری گروهی ، نقشه برداری ذهن ، نقش آفرینی ، طراحی و حتی یک لیست ساده است. مشتریان خود معمولاً بیش از این خوشحال هستند که راه حل های خود را برای محصولات معیوب در شبکه های اجتماعی و انجمن ها به اشتراک بگذارند ، و این منابع ایده آل کاملا قانونی هستند. با وجود اینکه ایده خود را انتخاب می کنید ، معمولاً انجام این کار در چند جلسه توصیه می شود. این به همه شرکت کنندگان اجازه می دهد تا از فرسودگی شغلی خودداری کنند و با تازه شدن به هر جلسه بازگردند.

هنگامی که ایده های کاملی به دست آوردید ، زمان آن فرا رسیده است که تعمق کنید و آنها را به دسته های بله ، نه و شاید دسته بندی کنید. حتماً ایده های خود را در دست داشته باشید ، زیرا در مرحله بعدی ممکن است لازم باشد گزینه های دیگری را امتحان کنید.

4. نمونه اولیه
نمونه اولیه نسخه آزمایشی محصول نهایی است که به سرعت ساخته می شود و استخوان های برهنه دارد. شما می توانید فاز نمونه اولیه را نسخه عملی تر مرحله قبلی بدانید.

تصویر طلسم اسم حیوان دست اموز مخترع
توسط sSpark
مانند مرحله ایده پردازی ، شما باید چندین نمونه اولیه ایجاد کنید و خیلی سریع این کار را انجام دهید تا به خود گزینه بدهید و دریابید که آیا ایده های شما آب نگه می دارد یا خیر.

نمونه های اولیه از این جهت مهم هستند که به شما امکان می دهند راه حل را بسازید و ببینید که چگونه ممکن است بدون صرف وقت و هزینه صرف تولید یک محصول نهایی ، کار کند. انجام این کار زود هنگام احتمالاً اتلاف منابع را به دنبال خواهد داشت زیرا بسیاری از ایده هایی که روی کاغذ عالی به نظر می رسند در عمل چندان مناسب نیستند.

برای ایجاد نمونه اولیه ، می توانید از تعدادی ابزار از قلم و کاغذ گرفته تا نرم افزار استفاده کنید. آنچه مهم است این است که شما قادر باشید نمایشی دقیق از نحوه عملکرد محصول را در کوتاهترین زمان ممکن ایجاد کنید.

5. آزمون
آزمایش شامل قرار دادن نمونه اولیه خود (یا در بعضی موارد یک محصول نهایی) در مقابل کاربران واقعی است تا ارزیابی کند که چقدر مشکل آنها را حل کرده اید. از بسیاری جهات ، این مرحله عالم خرد کل فرآیند تفکر طراحی است: شما باید ضمن مشاهده شرکت کنندگان در آزمون ، از همدلی استفاده کنید ، باید مجدداً از مشکلاتی که با آن روبرو هستند تعریف کنید ، حتی باید راه حل های بیشتری را ایده پردازی و نمونه اولیه کنید و دوباره آزمایش کنید.

تصویرسازی تصویری از دانشمندان در حال کار
توسط ناتالیا ماکا
طرف دیگر سکه در اینجا جمع آوری بازخورد معنی دار است. منظور ما از “معنی دار” این است که شما باید تصمیم بگیرید که بازخوردی که می گیرید سلیقه و مزاج های فردی را نشان می دهد یا یک مشکل مشترک است. انجام این کار نیاز به آزمایش نمونه گسترده و متنوعی از افراد دارد.

آزمایش معمولاً شامل یک تسهیل کننده است که آزمایشات را انجام می دهد و نتایج را ثبت می کند. برخی از روشهای معمول تست قابلیت استفاده شامل گروههای متمرکز ، نظرسنجی ها و نقشه های حرارتی است. علاوه بر این ، آزمایش A / B گزینه خوبی برای آزمایش نسخه های کمی متفاوت از طرح های مشابه برای تنظیم دقیق بهترین نتیجه است.

تفکر طراحی تنها آغاز کار است

Design Thinking فرآیندی برای دستیابی به نوآوری خلاقانه با تمرکز بر نیازهای مشتری است. اما به خودی خود نوآوری ایجاد نمی کند. در پایان روز ، این یک نقشه راه است و رسیدن به مقصد به طراح بستگی دارد. همچنین این یک راهنمای ساده و بیشتر یک روند مداوم است ، که به تمرین ، تکرار و فداکاری نیاز دارد.

وقتی همه گفته و تمام شد ، اگر شما واقعاً به تولید یک محصول عالی متعهد هستید ، به یک فکر بزرگ طراحی و یک طراح عالی نیاز خواهید داشت.

https://99designs.com/blog/tips/design-thinking/

Related Post